fbpx

『ブッダは実在しない』を読んで The Impression of “Buddha does not exist”

ブッダは実在しない 島田裕巳 角川新書

Buddha does not exist / Hiromi Shimada

筆者は著名な宗教学者です。本書の内容は多くの仏教徒にとって衝撃的です。私も仏教徒ですので、この議論は切実なものです。

実は仏教を創始したブッダ、釈尊、ゴータマ・シッダールタは仏典以外に明確に存在したという記録がありません。イエス・キリストは同時代のキリスト教徒以外の人も記録が残っていますが、釈尊のそれは存在しません。それは時代が古いということと、古代インドが歴史ということに重要性を見出していなかったということが大きな要因です。

それでは仏教の古い経典では釈尊の一生がどのように記されているのでしょうか。実は古い仏典になると釈尊の一生を通徹するものはなくなり、いくつかのエピソードがバラバラに記されているだけになっています。元々、ブッダという言葉は悟りを開いた人物を指す言葉で複数の人を指すこともあり得る言葉です。仏典で記されている様々なブッダのエピソードや教えは、複数のブッダの行動や教えが時代が下るにしたがって一人の人物としてまとめられたものであると筆者は主張します。少なくとも有名な釈尊の生涯の様々なエピソードが一人の人物の実際の行動であったという証拠は仏典以外には存在しません。

筆者は古い時代の釈尊の元々の教えに近いものほど凡庸で特別なものは存在しないと主張します。仏教は修行者が共に集まって多くの教団を作るにしたがって様々な教えが作られたもので、その初期においては大きな思想性を持ってはいなかったと述べます。そして、仏教教団の発展につれて、様々な修行者のエピソードを合成することによって創始者の釈尊の一生が作られたと推測します。今までの仏教研究は熱心な仏教徒によって行われてきたので釈尊の存在そのものを疑問に思うような視点はありません。その意味で筆者の主張は特別なものです。

この主張は仏教にとって大きな問題提起になります。釈尊が実在しないで仏教の教えが時代が下るにしたがって作られてきたものであるとすると、仏教の正しい教えというものが非常に不明瞭になってしまいます。これは仏教の正統性が大きく揺らぐ主張です。

私は筆者とは少し違うブッダのイメージを持っています。人が修業によって超人的な力を得ることが出来るという思想は古代インドでは通常のものでした。その思想に従って修行者は人里離れた地で一人もしくは小人数で修業をしていました。それを釈尊は集団で生活する教団で修行することにより「悟り」という境地に達することを目指すという新たなスタイルを作り出しました。そして、その教団が一般社会の中で継続的に存在できるような仕組みを作り上げました。恐らく筆者の主張のように釈尊のモデルになった人は複数いるでしょうし、超人的なエピソードは実際に起きたことではないでしょう。

初期の仏教は「悟り」の境地に達することを目標としてきました。釈尊は一人でないかもしれないし、凡庸な人々であったかもしれませんが、この「悟り」を求める集団が出来たことが仏教のスタートラインです。

それでは「悟り」とは何なのでしょうか。私は一種の身心の特別な状態を指しているのだと考えています。昔から武道家が武道の修業によって一時的に圧倒的な幸福感や何でも可能になるような全能感を持つことは、よくあることです。この身心状態を長期間に渡って維持できることが「悟り」ということなのです。そして、こういった状態は近くにいる他の人を同調する働きも持っています。その同調で出来た能力はオリジナルよりも低いものになりますが、同調作用は上達の過程では修行者の助けになります。この働きが初期の仏教教団では作用して「悟り」を目指すのに効果的なシステムとなっていたのでしょう。

しかし時代が下るにつれて、この作用は劣化していき、その劣化を補うために様々な教えや哲学や作られていく。それでも「悟り」への道は難しくなり続ける一方で、その補完システムは膨れ上がっていく。その総体が仏教の膨大な体系として現在に至っている。これが私が考える仏教像です。

筆者は仏教の最初は何もなく、時代が下るにつれて具体的な教えや哲学が作られたと主張しています。私は言語化できないシステムが最初はあったのだが、それが失われていく中で言語化システムが作られていったのだと考えます。仏教徒である私は筆者のような主張は耐えられないので、そのように考えるのかもしれません。いずれにせよ自分とは対極の考えを受け止めて真剣に考えることは大切なことです。

The author is a renowned religious scholar. The content of this book is quite shocking for many Buddhists. As I am also a Buddhist, this discussion is deeply significant to me.

Interestingly, there are no clear records outside of Buddhist scriptures that explicitly confirm the existence of the Buddha, also known as Shakyamuni or Gautama Siddhartha, who founded Buddhism. Unlike Jesus Christ, who has historical records beyond his contemporaneous Christian followers, there are no such records for the Buddha. This lack of records is largely due to the ancient age of that period and the fact that ancient India did not place significant emphasis on historical documentation.

So, how is the life of the Buddha depicted in the ancient scriptures of Buddhism? Well, in fact, as the scriptures become older, there isn’t a coherent narrative detailing the entire life of the Buddha. Instead, various episodes are scattered and recorded independently. Originally, the term “Buddha" refers to someone who has attained enlightenment, and it could encompass multiple individuals. The author argues that the diverse episodes and teachings of different Buddhas documented in the scriptures might have been amalgamated over time into the life of a single individual. At least, there’s no evidence beyond the scriptures that the various episodes from the life of the well-known Shakyamuni were actual actions of one individual.

The author argues that the closer teachings are to the original doctrines of the ancient Buddha, the simple and mundane they become. They suggest that Buddhism, as practitioners gathered and formed numerous congregations, evolved with various teachings and lacked significant philosophical depth in its early stages. As Buddhism developed, the author speculates that the life of the founder, Shakyamuni, was constructed by synthesizing episodes from various practitioners. Until now, Buddhist studies have been conducted by devout followers, leaving little room to question the very existence of Shakyamuni. In this regard, the author’s assertion stands out as rather exceptional.

This assertion poses a significant challenge to Buddhism. If it’s suggested that Shakyamuni didn’t exist and that the teachings of Buddhism were crafted over time, the concept of what constitutes the correct teachings in Buddhism becomes highly unclear. This greatly shakes the legitimacy and authenticity of Buddhism.

I have a slightly different image of the Buddha compared to the author’s perspective. In ancient India, the notion that individuals could attain supernatural powers through discipline was quite common. Following this belief, practitioners would engage in solitary or small-group practices in remote places. However, Shakyamuni introduced a new style by aiming for the state of “enlightenment" through practicing within a community, living collectively. He established a mechanism for this community to persist within mainstream society. Perhaps there were multiple individuals who served as models for the depiction of Shakyamuni, as the author suggests, and the supernatural episodes might not have actually occurred.

Early Buddhism aimed to reach the state of “enlightenment." While Shakyamuni might not have been alone or might have been an ordinary person, the formation of a community seeking this “enlightenment" marks the starting point of Buddhism.

So, what exactly is “enlightenment"? I believe it refers to a particular state of mind and body. Throughout history, martial artists have commonly experienced a temporary sense of overwhelming happiness or a feeling of omnipotence through their martial arts training. This state of mind and body is what “enlightenment" is about—sustaining this state over an extended period. Moreover, such a state has the power to resonate with and influence others nearby. While the abilities generated through resonance might be lesser in intensity than the original, this resonance aids practitioners in their progression. This mechanism likely played an effective role in the early Buddhist communities, facilitating the pursuit of “enlightenment."

However, as time passed, this effect diminished, leading to the creation of various teachings and philosophies to compensate for this decline. Despite this, the path to “enlightenment" continued to become increasingly challenging, while the supplementary systems continued to expand. The culmination of these elements has resulted in the vast system of Buddhism that exists today. This is the image of Buddhism as I perceive it.

The author argues that at the outset of Buddhism, there was nothing, and specific teachings and philosophies were developed as time passed. Personally, I believe there was an ineffable system initially, which got lost over time, leading to the development of a system of verbalization. As a Buddhist, I might find it unbearable to believe the author’s viewpoint, which is why I might perceive things this way. Nevertheless, it’s crucial to earnestly consider viewpoints that stand in stark contrast to their own beliefs.

セミナー等の依頼はこちら。 About request for the seminar is here.

Facebookページ,InstagramTwitter のフォローお願いします。

Please follow my Facebook page, Instagram, and Twitter.

YouTube チャンネルを登録してください。
Please register Tomohiro Mori channel.

記事を見逃さないよう、ご登録を
メールマガジン購読(無料)