『新しい封建性がやってくる』を読んで The Impression of “The Coming of NEO-Feudalism”
新しい封建制がやってくる ジュエル・コトキン 東洋経済新報社
The Coming of NEO-Feudalism Juel Kotkin
著者のジュエル・コトキンは米国の都市研究の専門家である。私をはじめ多くの現代を生きる人達にとって都市とは自由の象徴である。「都市は人を自由にする」という言葉のごとく抑圧された古い世界から自由と豊かさを求めて人が集まってくるのが都市であった。都市は輝かしい未来を私達に夢見させてくれていた。筆者はそんな過去の姿を振り払い、シリアスな現在と未来の姿を見せてくれる。都市はもはや階層を固定し社会を硬直化させるものになっているのだ。
現在は大きな流れの中で新しい封建制へと向かっているというのが筆者の主張である。新しい封建制とは階層化が進んで固定され、階層間での移動がなくなってしまった社会である。わずかな上流階級が富を独占し、中産階級が下層階級に没落していき、下層階級はそこに固定化される。階層が高度に構造化され、極端に流動性が低い社会を新しい封建制と呼んでいる。おそらく、この未来への流れは留めることはできないものだ。本書を読むにつれ、その構造が避けられないものであると感じる。
来るべき封建制社会において、かつての貴族のように寡頭支配層となるのは誰であろう。それはテックオリガルヒです。今日の社会で情報の価値が加速度的に高まっている。GAFAMとはグーグル、アップル、フェイスブック、アマゾン、マイクロソフトという代表的なハイテク企業をまとめて表現した言葉です。米国株式インデックスS&P500の中でのGAFAMが占める時価総額が2割以上で、この十年の成長のほとんどをGAFAMが担っている。今後もAI技術やブロックチェーン等の先進技術はこういったハイテク企業を中心に動いていく。こういったハイテク企業の経営陣こそがテックオリガルヒだ。多くの人々は積極的にもしくは知らず知らずのうちにハイテク企業に個人情報を渡していき自分の消費や意志をコントロールされる。その結果がハイテク企業の利益につながる。現在でさえ大きな利益を生んでいるハイテク企業の存在感が、今後ますます拡大することは容易に想像できる。彼らこそが新しい貴族階級なのだ。
封建制の時代には貴族と並んで大衆層を圧迫していた階級が存在した。彼らは聖職者階級である。キリスト教を基にして人々にどのように生きるのかを説くことは、社会の中で農奴の身分を固定化する力を持っていた。次の封建制において新しい正当性付与者となる階級は知識階級である。大学教授、科学者、国家や企業の高級官僚、専門職、医師、弁護士といった知識階級が自らの専門知識を使って、いかにこの硬直化した社会が正しいかということを大衆層に説いていく。ほとんどの大衆層はその専門知識に抗うことは出来ず、現実を納得していく。新しい封建制を守る守護者として、知識階級は力を発揮する。
これが筆者が描く新しい封建制社会だ。既にこういった社会は着実に実現しつつある。中産階級は下流階級にこぼれ落ちていき、貧困層が上位の階級に移行するのはますます難しくなってきている。下流階級は低賃金労働者となるしかなく下流階級が世代を超えて継承される。もしくは次世代を生み出すこともかなわなくなりつつある。足りない労働力は移民を通じて世界に求めればまだまだ、このシステムは持続可能である。経済発展が止まりつつある先進諸国は一部の富裕層と大量の下流階級といった二分化の社会に向けて着実に進んでいる。本来ならば労働者の味方をするべき左派の政治勢力は中間層を本当に支援することはない。それは資本主義の現実を企業利益の確保という視点から見ているために二分化社会を避けられない運命だと考えているようだ。中世ヨーロッパの封建制社会ではキリスト教が体制を維持する宗教として存在した。新しい封建制において左派の政治勢力が代わりに主張する新しい宗教が以下のものになると筆者は説く。
ソーシャル・ジャスティス教 政治的に社会正義を実現することが正義であると主張する考え。
グリーン教 地球温暖化や自然環境を守ろうとする主張。
トランスヒューマニズム 人間をテクノロジーによって超人化することで人類の問題を解決しようとする主張。超富裕層に支持者が多い。
これらの宗教は中産階級や下流階級を守ろうとはしない。なぜなら彼らは身分によって低い扱いを受けているわけではなく、能力によって低い扱いをされているとエリート層は考えているからだ。そして、その意見に中産階級も同意するだろう。しかし、その能力を身につける機会は高額化しており中産階級は滑り落ちつつある。富裕層になる能力を得る機会は富裕層だけのものになりつつある。超富裕層である寡頭制支配層は自らの財産が脅かされないかぎり進歩主義的政策を支持する傾向がある。例えば「脱経済」目標やグリーン資本主義といった耳障りのよいものがそうである。下流階級からの不満を和らげるベーシックインカムも支持するかもしれない。しかし、自分たちの財産の安全が保たれるように細心の注意が払われる。より本質的な中産階級を救うような政策は寡頭制支配層は支持しないだろう。
筆者の画期的な仕事は多くの人が苦しんでいる現在の経済的な苦境はフランスのアンシャンレジームの第三身分の置かれた状況に近いということを明らかにしたことである。但し、このアンシャンレジームは始まったばかりで、現在は解決策は存在しない。新しい封建制社会は地球規模の問題であるため、一部の国で制約を加えようとしても、地球のどこかで寡頭制支配層は生き残り、その制約を無効化してしまうだろう。共産主義が「万国の労働者よ団結せよ」と主張したように、「万国の第三身分よ団結せよ」と叫ぶものが必要なのだ。しかし、その時は、まだまだ先のことになるだろう。
The author, Joel Kotkin, is an expert in urban studies in the United States. For many people living in the modern era, including myself, the city is a symbol of freedom. Just as the saying “The city sets people free" suggests, cities have been places where people gathered in search of freedom and prosperity, escaping the oppressive old world. Cities allowed us to dream of a bright future. However, the author shakes off this past image and presents a serious view of the present and future. Cities have now become places that fix social hierarchies and rigidify society.
The author argues that we are currently moving towards a new feudalism. This new feudalism is a society where stratification advances and becomes fixed, and movement between social classes ceases. A small upper class monopolizes wealth, the middle class falls into the lower class, and the lower class remains stuck there. The author calls this highly structured, extremely immobile society the new feudalism. Probably, this trend towards the future cannot be stopped. As I read this book, I feel that this structure is inevitable.
In the forthcoming feudal society, who will become the oligarchic rulers, akin to the nobles of the past? They will be the tech oligarchs. In today’s society, the value of information is rapidly increasing. GAFAM refers to the major high-tech companies: Google, Apple, Facebook, Amazon, and Microsoft. GAFAM’s market capitalization accounts for over 20% of the U.S. stock index S&P 500, and most of the growth in the past decade has been driven by these companies. Advanced technologies such as AI and blockchain will continue to be led by these high-tech firms. The executives of these high-tech companies are the Tech Oligarchs. Many people, either willingly or unknowingly, hand over their personal information to these high-tech companies, allowing their consumption and decisions to be controlled. This, in turn, leads to profits for these companies. It is easy to imagine that the influence of these already highly profitable high-tech companies will continue to expand. They are the new noble class.
In the feudal era, there was a class that, along with the nobility, oppressed the masses. This was the clergy. Using Christianity as a foundation to preach how people should live, the clergy had the power to cement the serf status in society. In the next feudal era, the new legitimizing class will be the intellectuals. University professors, scientists, senior bureaucrats in government and corporations, professionals, doctors, and lawyers will use their specialized knowledge to persuade the masses of the righteousness of this rigid society. Most of the masses will be unable to resist this expertise and will come to accept their reality. The intellectual class will serve as the guardians of the new feudal system.
This is the new feudal society envisioned by the author. Such a society is already steadily taking shape. The middle class is falling into the lower class, and it is becoming increasingly difficult for the impoverished to move up to higher classes. The lower class is confined to low-wage labor, with their status being inherited across generations. Some may even become unable to produce the next generation. The system remains sustainable as long as the labor shortage is addressed through global immigration. Developed countries, where economic growth is stagnating, are steadily moving towards a bifurcated society of a small wealthy elite and a large lower class. Political leftists, who should traditionally support workers, do not truly support the middle class. They view the realities of capitalism through the lens of securing corporate profits, seemingly accepting the fate of a divided society. In medieval European feudal society, Christianity maintained the system. In the new feudalism, the author argues that the leftist political forces will advocate a new religion to take its place.
The Religion of Social Justice
The belief that achieving social justice politically is the ultimate form of righteousness.
The Religion of Green
Advocates for protecting the planet from global warming and preserving the natural environment.
Transhumanism
The belief that solving humanity’s problems through enhancing humans with technology is the way forward, a view that is particularly popular among the ultra-wealthy.
These ideologies do not aim to protect the middle or lower classes. This is because the elite believe that these classes are not treated poorly due to their social status, but because of their perceived lack of ability. The middle class is likely to agree with this view. However, the opportunity to acquire the necessary abilities is becoming increasingly expensive, causing the middle class to slip downwards. The chance to gain the skills needed to become wealthy is increasingly limited to the wealthy themselves. The oligarchic elite, as long as their wealth is not threatened, tend to support progressive policies, such as “degrowth" goals and green capitalism, which sound appealing. They might also support basic income to placate discontent among the lower classes, but they will ensure their own wealth remains secure. Policies that genuinely aim to save the middle class will not gain their support.
The author’s groundbreaking work reveals that the current economic plight of many resembles the situation of the Third Estate in France’s Ancien Régime. However, this new Ancien Régime has only just begun, and no solutions currently exist. Since the new feudal society is a global issue, attempts to impose restrictions in one part of the world will be rendered ineffective as the oligarchic elite survive and nullify these constraints elsewhere. Just as communism called for “Workers of the world, unite," a new call for “Third Estate of the world, unite" is necessary. But that time is still far off.
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